HEERENVEEN - Drie mannen uit Almere zijn dinsdagavond aangehouden voor spoofing. De mannen van 18 en 19 jaar worden er van verdacht dat ze eerder op de dag een bankpas afhandig hebben gemaakt van een oudere vrouw in de gemeente Sûdwest Fryslân.
Dit slachtoffer was telefonisch benaderd door iemand die zei namens de Rabobank te bellen. Hij vertelde dat er geld van haar rekening werd afgeschreven en om dit te voorkomen zou een bankmedewerker de bankpassen van de rekening bij haar thuis komen ophalen. Kort daarna stond er een man voor de deur die haar een code gaf die ze ook van de man aan de telefoon had doorgekregen. Ze gaf vervolgens haar bankpassen aan de man mee. Omdat de vrouw het toch niet vertrouwde, belde ze de politie. Uit een direct ingesteld onderzoek kreeg de politie informatie waarna enige tijd later drie verdachten konden worden aangehouden.
Hoe gaat de oplichter te werk bij bankhelpdeskfraude?
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van uw telefoon lijken alsof er een medewerker van uw bank belt. Dat noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. Aan de telefoon vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.
Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten:
De oplichter zal er op aandringen dat u geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggepind.
Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.
Spoofing of bankhelpdeskfraude
Bij de politie komen dit soort meldingen regelmatig binnen. Geef nooit uw bankpas of pincode af en het is belangrijk om mensen in uw omgeving te waarschuwen voor deze vorm van oplichting.
Meer weten? Kijk hier