HEERENVEEN - Waar de inwoners van de gemeente Heerenveen vorig jaar hebben aangegeven tevreden te zijn over de Wmo-ondersteuning, hebben ze nu aangegeven zeer tevreden te zijn. Vooral het Wmo-gesprek met de meitinker krijgt een hoge waardering. Dit blijkt uit een onafhankelijk Wmo-cliëntervaringsonderzoek maar ook uit het continue klanttevredenheidsonderzoek wat de gemeente zelf uitvoert.
“De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat we ten opzichte van vorig jaar onze dienstverlening nog verder hebben geoptimaliseerd en dat de kwaliteit van de ondersteuning hoog blijft. Daar zijn wij zeer tevreden mee”, aldus wethouder Jelle Zoetendal.
Hoge kwaliteit meitinkers en ondersteuning
Het contact met de meitinker verloopt voor de meeste respondenten heel prettig. 93% van de ondervraagden voelt zich zeer serieus genomen door de meitinker tijdens het gesprek. Op de vraag over de geboden ondersteuning (thuisondersteuning, dagondersteuning, hulp bij het huishouden, scootermobiel) reageert men zeer tevreden: 89% van de ondervraagden vindt de kwaliteit van de ondersteuning goed tot zeer goed. Heel veel inwoners geven aan door de ondersteuning zich beter te kunnen redden en de dingen te kunnen doen die men wil. De geboden ondersteuning voldoet voor 93% aan de wensen van inwoners en voor 91% aan de behoeften. De kwaliteit van leven is dankzij de ondersteuning voor 82% verbeterd. En 87% kan zich dankzij de ondersteuning beter redden.
Onze meitinkers deden al goed werk en hebben dat ook nog eens verder verbeterd. Door onze inwoners worden zij gezien als een prettige en deskundige gesprekspartner die samen met hen naar een oplossing zoekt. Ook onze zorgaanbieders hebben aangetoond dat zij de hoge kwaliteit van ondersteuning kunnen vasthouden. Zo is er een hoge mate van tevredenheid over het Wmo-vervoer en de Hulp bij het Huishouden.