HEERENVEEN - Op dinsdagmiddag 30 januari 2018 openden wethouder Jelle Zoetendal en directievoorzitter Rients Schuddebeurs van de Rabobank ZuidOost samen de eerste WeHelpen balie in Heerenveen.

WeHelpen is een digitale manier van het regelen en stimuleren van vraag en aanbod van vrijwillige hulp.

WeHelpen Balie

Bij deze WeHelpen balie in de bankwinkel aan het Burgemeester Kuperusplein kan iedereen terecht voor informatie en ondersteuning over WeHelpen. Bijvoorbeeld om te bekijken hoe je een account aanmaakt of een hulpvraag goed formuleert.
Hoe gemakkelijk je een koppeling maakt liet directievoorzitter Schuddebeurs ter plekke zien. De hulpvraag van een eenzame mevrouw die iemand zoekt om eens per week ’s middags ‘in spultsje scrabble mei te dwaan’ kan was zomaar beantwoord.

WeHelpen

Ook wethouder Jelle Zoetendal noemde voorbeelden en voordelen van het systeem. Juist omdat het niet overal vanzelfsprekend is om de buurman eens te helpen. WeHelpen bereikt meer mensen, waarmee hulp uit een heel andere hoek kan komen dan men misschien verwacht.

Het stellen van een hulpvraag of het reageren hierop kan iedereen gewoon vanuit huis, bij een eigen computer, doen. Het mooie van een WeHelpen balie is dat er iemand is die kan helpen om de gegevens in te voeren voor de inwoners die minder handig zijn met een computer. Ook de naamsbekendheid van WeHelpen wordt vergroot als er op verschillende plaatsen een WeHelpen balie is. De bankwinkel van de Rabobank is de eerste WeHelpen balie in Heerenveen.

Getrainde medewerkers

De medewerkers van de bankwinkel kennen WeHelpen en zijn getraind in het gebruik ervan. Zij kunnen de inwoners die wel graag iets willen doen of juist een hulpvraag helpen, helpen met het aanmaken van eigen account op de WeHelpen pagina.

Iedere organisatie vult de balie in op een manier die bij de organisatie past, maar wel met herkenbare uitingen.

Voor organisaties in Heerenveen die ook een WeHelpen balie willen, kan het VrijwilligerServicePunt (VSP) van Heerenveen voorlichting geven.