HEERENVEEN - De expressionistische schilder Jaap Min (1914–1987) exposeert deze zomer in Museum Belvédère. Als ontwerper voor glas-in-lood maakte Jaap Min veel toegepaste kunst voor kerken, maar zijn hart en roeping lagen bij het vrije kunstenaarschap en bij het Noord-Hollandse landschap. De schilderijen van de kunstenaar uit Bergen kenmerken zich door het gebruik van zware belijning, een aards coloriet en donkere landschappen, opgezet in forse kwaststreken. In Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud, kunnen liefhebbers deze zomer genieten van de eerste museale solo-expositie van Jaap Min.

Kloek polderlandschap
Met deze omvangrijke overzichtstentoonstelling van zijn olieverfschilderijen en werken op papier wordt de opvallende melancholie van de Noord-Hollandse kunstenaar blootgelegd, met name voor de polderlandschappen rond Bergen. Door het gebruik van hoekige banen en stevige vormen is er sprake van een landschap waarin sloten, bomen, koeien en wolken gezamenlijk een kloeke compositie vormen.

Bevrijdend
De kleuren rood en oranje zijn niet de meest voorkomende in de natuur. Door de wilde rode wegen zijn de schilderijen van Min avontuurlijk. Hij nodigt de kijker uit het schilderij in te stappen zoals een landschap. Zonder dat rood bestaat die visuele sensatie niet. Min bevrijdt het Noord-Hollandse panorama en laat het voortbestaan in een nieuw licht en een nieuwe kleur door het landschap tot de essentie terug te brengen in breedte, diepte, hoogte, weidsheid, verte en nabijheid.

Kunstverwant van elders
Het werk van Jaap Min heeft een verslavende aantrekkingskracht. Han Steenbruggen, directeur-conservator van Museum Belvédère. “Zo’n dertig jaar geleden zag ik voor het eerst een schilderij van Jaap Min. Het hing op een onopvallende plek; mijn blik werd telkens getrokken naar dat donkere, in forse kwaststreken opgezette landschap. Het schilderij Kustlijn heeft een tentoonstellingsperiode tegenover mijn bureau gehangen; mijn fascinatie groeide. Jaap Min schildert steeds binnen enkele vierkante kilometers van zijn huis. Hij is de ware vertolking van onze identiteit waarin we het venster zijn van lokaal gewortelde kunst.”

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt een monografie met teksten van Kester Freriks en Doeke Sijens. Deze catalogus Jaap Min – Wat zich schildert tussen polder en duin is verkrijgbaar voor 25 euro in de museumwinkel, de webwinkel van Museum Belvédère en de betere boekhandel.

Informatie over de kunstenaar:

Jaap Min
Geboren in Bergen (NH) op 16 september 1904 en op 73-jarige leeftijd aldaar overleden op 6 oktober 1987. Jaap Min was een Nederlandse expressionistische schilder en maakte toegepaste kunst. Min woonde en werkte in Bergen (NH) en was van 1955–1961 docent aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Dit was niet zijn gelukkigste periode en, gedreven door heimwee, keerde hij in 1961 terug naar Bergen. Hier bleef hij tot aan zijn dood werken aan talrijke opdrachten en vrij werk. Vooral door zijn religieuze achtergrond en de beïnvloeding van Campendonk heeft hij veel werken gemaakt voor kerken zoals kruiswegstaties (in olie) en glas-in-loodramen. Voorbeelden zijn te zien in de Pius X-kerk in Alkmaar en (zijn laatste monumentale werk) in de H. Felicitaskerk in Spijkenisse, ontworpen door zijn zoon en architect Maarten Min.

www.museumbelvedere.nl

www.jaapmin.nl

“Het ging allemaal vanzelf”, antwoordde Jaap Min laconiek, toen hem gevraagd werd, hoe hij kunstschilder was geworden.<1/> Schilderen was voor hem een levensvervulling, er was voor hem geen andere keuze. Vanaf de lagere school hield hij vast aan zijn innerlijke drang om te schilderen en met grote vasthoudendheid zette hij door, met steun van familie en vrienden. <1/> Citaat uit een gesprek dat Jaap Min in 1952 voerde met Theo Frenkel Sr. voor de KRO-radio. Typoschrift in Jaap Min Archief.