FRIESLAND - Friezen zijn het meest trots op hun provincie van alle Nederlanders. Dit blijkt uit de Friese ImagoMonitor, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Provincie Fryslân. Het doel van dit onderzoek is om beter te begrijpen hoe Friezen en niet-Friezen de provincie zien, en deze informatie te gebruiken om het imago van Fryslân te versterken. De komende twee jaar worden nog vijf onderzoeken uitgevoerd. Een belangrijke conclusie van dit eerste onderzoek is dat Fryslân een sterker economisch profiel nodig heeft. Dit is cruciaal om talenten en investeerders aan te trekken voor een duurzame toekomst van Fryslân. Via diverse initiatieven werken we in Fryslân al volop samen om het beeld van Fryslân te versterken. Met de uitkomsten van dit onderzoek kan provincie Fryslân met haar partners gerichte vervolgstappen zetten.

In het onderzoeksrapport* staan de uitkomsten van het onderzoek uitgebreid omschreven. De resultaten laten zien dat Fryslân over het algemeen goed scoort. Inwoners geven de provincie gemiddeld een 8 en 75% is zeer positief. Traditionele kenmerken als water, groen, landbouw en nuchter worden herkend en gewaardeerd. Het sterke beeld van ‘rust en ruimte’ heeft als keerzijde dat Fryslân economisch minder aantrekkelijk lijkt, vooral voor niet-Friezen. Zij zien Fryslân als een minder aantrekkelijke regio om te wonen, werken, studeren of ondernemen. Innovatieve en high-tech aspecten worden nog niet goed genoeg geassocieerd met Fryslân, iets waar de komende jaren aan gewerkt moet worden.

Werk aan de winkel!

Fryslân moet haar aantrekkelijkheid op het gebied van wonen, werken, studeren en ondernemen beter promoten, vooral naar jongeren en niet-Friezen. Het (zeer) positieve beeld dat onze eigen inwoners van Fryslân hebben, wil de Provincie overbrengen naar de mensen buiten Fryslân. Met het InnovatiePact Fryslân, WRK.frl, Merk Fryslân en de Merkpositionering Fryslân beschikt de Provincie over een aantal uitstekende initiatieven om het beeld van Fryslân als aantrekkelijke regio te versterken. Met de merkpositionering van Fryslân wil de Provincie hierin gerichte stappen zetten in nauwe samenwerking met haar partners.

De provincie Fryslân roept ondernemers, investeerders, partners, jongeren en anderen op om mee te doen aan deze initiatieven en Fryslân als aantrekkelijke regio sterker neer te zetten.

Friese ImagoMonitor

Deze eerste meting van de ImagoMonitor vormt het vertrekpunt voor de verdere verbetering van het imago van Fryslân. Er is gekeken naar hoe Friezen en niet-Friezen de provincie zien, en naar specifieke doelgroepen zoals bedrijven en talenten. In toekomstige onderzoeken komen thema’s als recreatie & toerisme, cultuur & meertaligheid, economie & onderwijs en Fryslân als regio/overheidsorgaan aan bod. De volgende meting van dit onderzoek volgt over twee jaar. Alle onderzoeken bieden waardevolle inzichten waarmee de provincie haar strategie verder kan verfijnen om Fryslân aantrekkelijker te maken voor een breder publiek.