Tijdens de lezing kwam het ‘low level behaviour’ aan de orde. Dit is klein probleemgedrag wat voor veel stress en frustratie kan zorgen bij leerkrachten. Helemaal wanneer meer leerlingen het gedrag overnemen. Kees van Overveld heeft uitgelegd waar het gedrag vandaan komt en hoe je het direct kunt stoppen. Als leerkracht moet je in regie blijven. Een voorbeeld daarvan is de instructie. Wat doe je wanneer een kind met hele andere dingen bezig is. Ga je de les stoppen en wachten of loop je naar het kind toe en legt even de hand op tafel en zoekt contact. Ondertussen ga je door met de les. Het kind stopt met het storende gedrag en de les is er niet door geschaad. Dit soort tips heeft Kees van Overveld tijdens de Semko Lezing veelvuldig genoemd.
Deze praktische insteek heeft voor enthousiasme gezorgd bij de aanwezigen. Ook de organisatie is tevreden kijkt met plezier terug naar deze avond. Volgens Annelies Brouwer van Onderwijsbureau Semko kan de onderwijswereld meer van dit soort avonden gebruiken. Inspiratie op een laagdrempelige manier. We kijken dan ook uit naar de volgende lezing van Eva Naaijkens in april 2020.