HEERENVEEN - Kunstenaar Jorn van Leeuwen onderzoekt al tien jaar de geranium als symbool van gezapigheid. Door kweken, stekken, ontwortelen, fotograferen en destilleren komt hij tot nieuwe ideeën, schilderijen, tekeningen, wandkleden en glas-in-lood ramen in vele variaties. Zijn werk is nu te zien in Afslag BLV, de dependance van Museum Belvédère in het centrum van Heerenveen.
Jorn van Leeuwen (1982) manipuleert en verknipt de stengels van de geraniums tot een haast onnatuurlijke verschijning. Door de manier waarop hij ze neerzet, worden het als het ware portretten. Elke geranium onthult zo, langzaam maar zeker, zijn eigen persoonlijkheid. Gestaag sluipen er nieuwe thema’s en motieven in het werk, altijd afkomstig uit zijn directe omgeving. Sleutelbloemen, zonnebloemen, aardperen en droogboeketten uit zijn volkstuin nemen, al naargelang de seizoenen, de plaats in van de geranium. De achtergronden verruilen het donkerzwarte fond voor patronen uit de Arabische wereld, kozijnen en vitrages uit filmstills, kerkramen, balkonhekjes en bloempotten. De tentoonstelling Suilen (schuilen) geeft een klein overzicht van zijn werk waarin hij zoekt naar verstilling en naar spanning, door alledaagse en niet-alledaagse motieven met elkaar te combineren. Zo schept hij werelden om in te schuilen.
De kunstenaar over deze serie: 'Als onze tweejarige zoon Bodo 'suilen' zegt bedoelt hij Schuilen, een lied van Sesamstraat dat hij graag wil horen. Afgelopen zomer brak hij beide beentjes en het lied hielp hem telkens om de pijn even te vergeten. Tientallen keren hebben we het samen gehoord. Het refrein bleef de rest van de zomer in mijn hoofd rondzingen, ook tijdens het schilderen.'
Laten we schuilen tegen de regen, tegen de regen en tegen de kou...
'Veel van mijn werk gaat feitelijk over "schuilen" – schuilen achter gordijnen, schuilen achter planten, schuilen achter glas. Mijn laatste schilderij heb ik dan ook de titel Suilen gegeven. Het verbeeldt het uitzicht vanuit ons vakantiehuisje in Gasselte, waar Bodo zijn beentjes brak.'