HEERENVEEN - Tjongerschans zet in op digitalisering met de implementatie van de communicatiedienst BeterDichtbij. Het ziekenhuis doet dit om de zorg in de toekomst ook goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Steeds meer afdelingen gebruiken BeterDichtbij. De planning is dat einde van dit jaar alle poliklinieken de app gebruiken.
De toenemende zorgvraag en krapte op de arbeidsmarkt maken dat we ons werk slim moeten organiseren. Daarom zet Tjongerschans in op digitaal waar het kan. Met BeterDichtbij stellen patiënten een niet spoedeisende vraag aan hun zorgverlener. Dit gaat eenvoudig vanaf de mobiele telefoon, op elk gewenst moment. De zorgverlener geeft op gezette tijden antwoord. Gemak voor zowel patiënt als zorgverlener.
Efficiënt organiseren levert voordeel op
Hoe werkt BeterDichtbij?
De patiënt wordt persoonlijk uitgenodigd om de BeterDichtbij app te installeren op zijn mobiele telefoon. In de app stelt de patiënt zijn vraag aan de zorgverlener waar deze onder behandeling is. De zorgverlener reageert binnen acht werkuren. Het gebruik van BeterDichtbij is veilig en de privacy wordt gewaarborgd. En is er sprake van spoed? Dan belt de patiënt altijd met 112 of het ziekenhuis.Extra functionaliteiten
Met BeterDichtbij kunnen ook foto's en onderzoeksuitslagen worden uitgewisseld of herhaalrecepten worden aangevraagd. Daarnaast worden automatische berichten over de behandeling verstuurd. Zoals een afspraakherinnering of voorbereiding op de afspraak; bijvoorbeeld nuchter zijn of stoppen met medicatie voorafgaand aan de behandeling.
Over BeterDichtbij
De digitale communicatiedienst is ontwikkeld vanuit de vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Ook is de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) sinds 2022 mede-eigenaar geworden. Met meer dan 50 grote zorgorganisaties die zijn aangesloten, maken intussen al 26.000 zorgprofessionals en bijna een miljoen patiënten gebruik van BeterDichtbij, waaronder ziekenhuis Antonius in Sneek en Nij Smellinghe in Drachten.